Een bedrijfsovername als tool voor internationale handel

Johan van den Berg

Johan van den Berg

Johan heeft meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van bedrijfswaarderingen en is gecertificeerd business valuator. Daarnaast begeleidt Johan binnen Take 5 de financieringstrajecten rondom bedrijfsovernames.

Delen:

Direct een afspraak maken met een specialist

Plan direct een adviesgesprek in met deze specialist uit ons team om jouw vragen te bespreken.

Het ontwikkelen van buitenlandse handel is van groot belang voor een bedrijf. Een grotere afzetmarkt brengt namelijk vaak meerdere voordelen voor een onderneming. Deze benefits betreffen zowel de omzetzijde, als het gebied van kostenverlagingen. Denk hierbij aan nieuwe klanten, een grotere omloopsnelheid van de voorraad of verlaagde productiekosten per eenheid product. Een bedrijfsovername (internationaal) kan hierin veel kansen beiden.

Is een bedrijf wel voorbereid op een bedrijfsovername met een focus op internationaal?

Veel ondernemers, die op termijn hun bedrijf willen verkopen, vragen ons om advies. Wij onderzoeken dan altijd of bedrijven eigenlijk wel verkoopklaar zijn. Bedrijven met een bloeiende internationale handelsportefeuille hebben doorgaans een grotere aantrekkelijkheid voor kopers.

Dit hangt onder meer samen met het verdelen van je risico over meerdere markten. Ook heb je als ondernemer aangetoond dat je in staat bent om je eigen speelveld te vergroten. In vrijwel alle gevallen ligt hier veel zakelijke “effort” aan ten grondslag. Dit zegt wat over de kwaliteit van de ondernemer en de onderneming.

Buitenlandse groei realiseren

De buitenlandse groei kan op vele manieren worden gerealiseerd. Samenwerken met een lokale handelspartner kan leiden tot het ontwikkelen van een handelspositie, zonder overdreven grote risico’s. Wel zullen deze partners eerst gezocht, geselecteerd en begeleid dienen te worden.

Een andere, meer risicovolle mogelijkheid is het opzetten van een eigen vestiging. Dit betekent echter wel dat er vanaf de spreekwoordelijke dag 1 overheadkosten zullen zijn, terwijl daar aanvankelijk niet of nauwelijks omzet tegenover zal staan.

Bedrijfsovername van een bestaand internationaal bedrijf

Een derde mogelijkheid is om een bestaande partij in de markt over te nemen. Dit bedrijf moet in lijn liggen met de commerciële doelstellingen van het eigen bedrijf. Denk aan het bedienen van identieke verkoopkanalen of het aanbieden van aanverwante producten. Vaak zie je dat het zittende management wordt meegenomen bij de overname. Dit zorgt ervoor dat de markt met bekende gezichten zaken kan blijven doen en draagt bij aan de continuïteit. Het zorgt ervoor dat risico’s worden beperkt.

Voor alle ins en outs bij internationale overnames is het goed om te weten dat Take 5 u kan begeleiden op juridisch en praktisch vlak. Meerdere experts zijn gespecialiseerd in internationale overnametrajecten. We werken met sterke netwerken in diverse sectoren en kennen de weg om snel en efficiënt tot zaken te komen in het buitenland. Daarnaast is Take 5 aangesloten bij Transeo, een verbond van bedrijfsovernamespecialisten in diverse Europese landen.

Plan direct een persoonlijk adviesgesprek

Plan direct een adviesgesprek in met een van onze specialisten om jouw wensen te bespreken.

Meer blogs

De valkuilen van vertrouwen op online waarderingstools bij een bedrijfsovername

In het hedendaagse digitale tijdperk is het gemakkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot een overvloed aan bronnen en hulpmiddelen voor ondersteuning bij diverse aspecten van bedrijfsvoering en besluitvorming. Zelfs online waarderingstools zijn tegenwoordig beschikbaar, die beweren snel en nauwkeurig de waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Maar is dit werkelijk zo veelbelovend als het lijkt?

De waarde van vaste activa: meer dan cijfers alleen

In de wereld van bedrijfsovernames draait alles om de koopprijs van een onderneming. De uiteindelijke prijs die wordt betaald voor een bedrijf, wordt doorgaans gebaseerd op een zorgvuldige waardebepaling van een bedrijf. Er bestaan verschillende methoden om een bedrijf te waarderen. Deze methoden kunnen variëren per branche en zijn afhankelijk van de specifieke situatie. Echter, één aspect van de waarde die vaak onderbelicht blijft, is de waarde van de vaste activa.

Het verschil tussen een bedrijfsovername en fusie

In het bedrijfsleven wordt groei vaak bereikt door strategische beslissingen, zoals fusies en overnames. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, vertegenwoordigen ze verschillende methoden. Inzicht in de verschillen tussen een fusie en een overname is cruciaal voor bedrijven die door deze strategische beslissingen navigeren.