Terugblik op de overnamemarkt in de afgelopen jaren

Foto van Kristie Venhorst

Kristie Venhorst

Delen:

Direct een afspraak maken met een specialist

Plan direct een adviesgesprek in met deze specialist uit ons team om jouw vragen te bespreken.

We zijn alweer een tijdje onderweg in 2025 en we kijken terug op een actief jaar in de overnamemarkt. In 2024 hebben wij als overnamespecialist bij Take 5 opnieuw een groot aantal ondernemers mogen begeleiden bij het verkopen van hun bedrijf. Met een stijging van 2% ten opzichte van het jaar ervoor zien we dat steeds meer ondernemers de stap zetten naar een bedrijfsverkoop, en dat het profiel van deze ondernemers in rap tempo verandert. In deze terugblik nemen we je mee in de cijfers, trends en motieven van verkopende ondernemers én delen we onze visie op 2025.

Meer ondernemers kiezen ervoor hun bedrijf te verkopen

Zoal gezegd, hebben we in 2024 weer veel ondernemers mogen helpen bij de verkoop van hun bedrijf. De stijging van 2% in het aantal begeleide bedrijfsverkopen komt mede door het aantrekkelijke overnameklimaat. Steeds meer ondernemers ontdekken de aantrekkelijke overnamemarkt, waardoor we zien dat steeds jongere ondernemers besluiten hun bedrijf te gaan verkopen. Waar voorheen de meeste ondernemers hun bedrijf verkochten tegen hun pensioengerechtigde leeftijd, zien we dat de gemiddelde leeftijd steeds lager wordt. Een van de belangrijkste redenen hiervoor, is dat de beweegreden van de ondernemers om hun bedrijf te verkopen de laatste jaren aan het verschuiven is.

Van opvolging naar financiële vrijheid

Waar jarenlang het ontbreken van een opvolger de voornaamste reden was om een bedrijf te verkopen, verandert dat beeld. In 2024 gaven ondernemers de volgende top 5 redenen aan voor hun besluit:

  • 39%: Gebrek aan opvolging of leeftijd
  • 22%: Financiële zekerheid veiligstellen
  • 16%: Wens voor andere levensinvulling
  • 15%: Bedrijf is toe aan de volgende fase
  • 8%: Persoonlijke omstandigheden

Vooral het veiligstellen van opgebouwde vermogens wordt steeds belangrijker. Jongere ondernemers benutten de verkoop om vrijgekomen middelen in te zetten voor andere ambities of om simpelweg meer balans in hun leven te creëren.

Ook jongere bedrijven worden verkocht

Als gevolg van de verschuivende beweegredenen, zien we ook dat de leeftijd van de onderneming steeds jonger wordt bij de verkoop. Waar voorheen veel bedrijven die al ruim 30 jaar bestaan werden verkocht, zien we nu dat de gemiddelde leeftijd van de ondernemingen tussen de tien en twintig jaar ligt. Deze bedrijven zijn vaak winstgevend, goed georganiseerd en aantrekkelijk voor opvolgende ondernemers of investeerders. Door de verschuiving in beweegredenen verandert ook het profiel van de te koop staande bedrijven.

Vooruitblik 2025: een stabiele markt

Op basis van de cijfers en trends uit 2024 voorzien wij ook voor 2025 een stabiele en gezonde overnamemarkt. We verwachten dat nog meer jongere ondernemers zullen besluiten hun bedrijf te verkopen, mede dankzij de gunstige marktomstandigheden.

Wil je nu weten wat de mogelijkheden zijn om je bedrijf te verkopen? Neem dan vrijblijvend contact met een van onze adviseurs op.

Plan direct een persoonlijk adviesgesprek

Plan direct een adviesgesprek in met een van onze specialisten om jouw wensen te bespreken.

Meer blogs

De belangrijkste stappen om je bedrijf succesvol te verkopen

De beslissing om je bedrijf te verkopen neem je niet van de...

Het belang van werkkapitaal bij bedrijfsovername

Wanneer je een bedrijf wilt kopen of verkopen, zijn er talloze factoren...

Terughoudendheid bij de verkoop van een MKB-onderneming aan een buitenlandse partij

Veel MKB-ondernemers staan vroeg of laat voor een ingrijpende beslissing: de verkoop...

Aansprakelijkheidsbeperking

De informatie in dit artikel is bedoeld om algemene informatie te geven. Indien er sprake is van nadere toelichting, uitleg of advies heeft dit een algemeen karakter en is dit niet één op één toepasbaar binnen jouw situatie. Wij adviseren je daarom altijd contact op te nemen met een van onze adviseurs voordat je op basis van de informatie, uitleg of het advies besluiten neemt of activiteiten ontplooit.