Bedrijf overnemen van werkgever

Play Video

Het komt bij bedrijfsovernames regelmatig voor dat een bedrijf door bestaande medewerkers wordt overgenomen van de werkgever, of dat een huidige werkgever het bestaande management vraagt het bedrijf over nemen. Het overnemen van het bedrijf van je werkgever wordt een management buy out (afgekort tot MBO) genoemd waarbij een bedrijf deels of geheel overgenomen door het bestaande management. Dit kan één lid van het managementteam zijn, maar ook het complete management van een onderneming samen.

Wanneer de huidige eigenaar het bedrijf wilt verlaten, maar er niet in slaagt om een plaatsvervanger of overnamekandidaat te vinden, komt een management buy out voor en wordt de onderneming voortgezet door het bestaande management.

Bedrijf overnemen van werkgever

Het overnemen van het bedrijf van je werkgever kent een aantal voordelen ten opzichte van het overnemen van een andere externe onderneming of het volledig zelf opstarten van een bedrijf. Hieronder zetten we enkele veel voorkomende voordelen en nadelen op een rijtje:

Voordelen van het overnemen van het bedrijf van je werkgever

  • Je kent het bedrijf al door en door en hebt een goede relatie met de klanten, leveranciers en je collega’s. Daardoor is er weinig risico dat dit na de overname meteen zou veranderen.
  • In een management buy out traject krijg je vaak eenvoudiger een financiering dan wanneer je hetzelfde bedrag zou willen lenen om een compleet nieuw bedrijf op te zetten. Door jouw kennis van het bedrijf, is een management buy out minder risicovol.
  • Van het minder risicovolle aspect, profiteer je natuurlijk zelf ook. Een management buy out overname geeft je meer (financiële) zekerheid dan het starten van een compleet nieuw bedrijf.
  • Bij een reguliere bedrijfsovername of een management buy in traject vindt er vaak een zwaar boekhoudkundig onderzoek plaats (ook wel due diligence genoemd) om ervoor te zorgen dat er na de overname geen lijken uit de kast komen. Doordat je het bedrijf waar je nu al werkt natuurlijk door en door kent, zal dit minder diepgaand moeten zijn waardoor je veel kosten, tijd en ergernis bespaart.

Nadelen van het overnemen van het bedrijf van je werkgever

  • Zekerheden die tot voor de overname vanzelfsprekend waren, zijn er wellicht na de overname niet meer. Denk eens aan een vaste eindejaarsbonus, vakantiedagen en elke maand een vast salaris. Als ondernemer zul je wanneer de onderneming het moeilijk heeft je persoonlijke belangen achter die van de onderneming moeten plaatsen.
  • Je hebt voor het management buy out traject je altijd ten volste ingezet voor de onderneming. Hierdoor is de onderneming gegroeid of anderszins succesvoller geworden. Bij een management buy out traject krijg je hierin vaak de deksel op je neus, omdat je betaalt naar de huidige waarde van de onderneming, waar je dan vaak zelf hebt gezorgd voor het feit dat jij nu een hogere prijs moet betalen. Dit geeft vaak een negatief gevoel tijdens het traject.
  • Een management buy out traject kan mislukken waardoor je dan vaak automatisch de relatie met “je baas” op het spel hebt gezet. In de meeste gevallen resulteert dit in het verbreken van de arbeidsverhouding of een ander conflict en kun je niet zomaar terugkeren als medewerker met alle bijbehorende voordelen na deze mislukte overname.
  • Je gaat vaak een grote financiële verplichting aan jegens een financier en moet vaak ook je koopwoning of andere privébezittingen hierbij als onderpand geven. Wanneer het ondernemersavontuur dus fout loopt, kan dit ook privé ernstige consequenties met zich meebrengen.

Het overnemen van het bedrijf van je werkgever kan dus grote kansen geven en je naar de volgende stap binnen je carrière helpen, maar kent ook grote risico’s. Het is daarom belangrijk om een rationele beslissing te maken rondom de overname en de financiële voordelen en nadelen goed tegen elkaar af te wegen. Dit is werk voor specialisten. De overnamespecialisten van Take 5 zijn je hierbij graag van dienst. 

Advies op maat nodig?

Plan een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek met een van onze specialisten.

Aansprakelijkheidsbeperking

De informatie in dit artikel is bedoeld om algemene informatie te geven. Indien er sprake is van nadere toelichting, uitleg of advies heeft dit een algemeen karakter en is dit niet één op één toepasbaar binnen jouw situatie. Wij adviseren je daarom altijd contact op te nemen met een van onze adviseurs voordat je op basis van de informatie, uitleg of het advies besluiten neemt of activiteiten ontplooit.