Moet ik nu wel verkopen?

Henk de Jong

Henk de Jong

Henk heeft een achtergrond als (internationaal) bedrijfsjurist en begeleidt bij Take 5 de juridische aspecten rondom bedrijfsovernames en de internationale bedrijfsovernametrajecten.

Delen:

Direct een afspraak maken met een specialist

Plan direct een adviesgesprek in met deze specialist uit ons team om jouw vragen te bespreken.

2020 was voor veel ondernemers een lastig jaar en juist anderen hadden de wind flink in de zeilen. Toch zullen veel bedrijven ‘geraakt’ zijn door de Covid pandemie waardoor de cijfers afwijken van voorgaande jaren of de verwachte trend naar de toekomst. Dan komt automatisch de vraag boven; ga ik dan nu ook veel minder voor mijn onderneming krijgen als ik nu verkoop. Uiteraard is het afhankelijk van de sector waar je actief in bent, maar in het algemeen kun je je wapenen tegen discussies over de waarde en de negatieve impact daarop door corona.

Cruciaal is: kan je aantonen dat de onderneming in Q3 en Q4 2020 weer op oude niveau van 2019 zit?

Wij zien dat heel veel bedrijven een fikse impact kenden door de eerste lock down als gevolg van de impact op de vraag, (wereld)handel en logistiek (productie en aanvoer). De steun maatregelen hebben er echter voor gezorgd dat veel ondernemingen daardoor niet in de liquiditeitsproblemen zijn gekomen.

Tevens zien wij dat veel ondernemingen herstel laten zien in Q3 en Q4 van 2020 en weer op het oude niveau van 2019 zitten. Dit geeft voldoende argumenten om je geplande verkoop door te zetten !

Hoe doe je dat ?

Door je waardering te laten baseren op de EBCITDA. Dus de gebruikelijk EBITDA maar waarbij het C(orona)-jaar buiten beschouwing wordt gelaten. Als jouw markt namelijk structureel niet geraakt is door de Corona maar enkel een fikse dip heeft gekend in 2020, dan zijn er voldoende argumenten om de waarde vast te houden die je voor de Corona in gedachte had. Immers de verdiencapaciteit naar de toekomst is NIET aangetast voor de koper.

Dus op de vraag; moet ik nu wel verkopen, kan nog steeds geantwoord worden JA ! Met een degelijke analyse van de positie van jouw bedrijf kunnen we snel vaststellen of die geplande verkoop gewoon doorgezet kan worden, zonder dat je fikse impact zal zien op de prijs die je voor je bedrijf kan krijgen.

Bovendien zijn er andere argumenten om je voornemen tot verkoop juist nu door te zetten:

  1. Er is veel kapitaal in de markt die mooie overname targets zoeken (vraag + geld).
  2. De resultaten van 2020 verdwijnen niet, dus als je over 1 of 2 jaar dit traject gaat starten dan weegt 2020 ook mee in de waarde discussie.
  3. Verkoop van je eigen bedrijf betekent emotie dus als het moment voor jou goed voelt dan moet je dit niet laten varen door deze externe impact waar niemand invloed op heeft.

Laat je goed begeleiden zodat je de juiste waarde uit je onderneming kan halen en het juiste moment kiest voor een verkoop. Take 5 heeft ervaren professionals die je daarin kunnen begeleiden.

Plan direct een persoonlijk adviesgesprek

Plan direct een adviesgesprek in met een van onze specialisten om jouw wensen te bespreken.

Meer blogs

De valkuilen van vertrouwen op online waarderingstools bij een bedrijfsovername

In het hedendaagse digitale tijdperk is het gemakkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot een overvloed aan bronnen en hulpmiddelen voor ondersteuning bij diverse aspecten van bedrijfsvoering en besluitvorming. Zelfs online waarderingstools zijn tegenwoordig beschikbaar, die beweren snel en nauwkeurig de waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Maar is dit werkelijk zo veelbelovend als het lijkt?

De waarde van vaste activa: meer dan cijfers alleen

In de wereld van bedrijfsovernames draait alles om de koopprijs van een onderneming. De uiteindelijke prijs die wordt betaald voor een bedrijf, wordt doorgaans gebaseerd op een zorgvuldige waardebepaling van een bedrijf. Er bestaan verschillende methoden om een bedrijf te waarderen. Deze methoden kunnen variëren per branche en zijn afhankelijk van de specifieke situatie. Echter, één aspect van de waarde die vaak onderbelicht blijft, is de waarde van de vaste activa.

Het verschil tussen een bedrijfsovername en fusie

In het bedrijfsleven wordt groei vaak bereikt door strategische beslissingen, zoals fusies en overnames. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, vertegenwoordigen ze verschillende methoden. Inzicht in de verschillen tussen een fusie en een overname is cruciaal voor bedrijven die door deze strategische beslissingen navigeren.