Is er dan belangstelling voor mijn bedrijf?

Maikel Brouwer

Maikel Brouwer

Maikel werkt als Managing Partner voor Take 5 en is gespecialiseerd in bedrijfsovernames binnen families en van familiebedrijven.

Delen:

Direct een afspraak maken met een specialist

Plan direct een adviesgesprek in met deze specialist uit ons team om jouw vragen te bespreken.

De grootste onzekerheid rondom een bedrijfsovername bestaat bij ondernemers vaak uit de onduidelijkheid of er wel of geen belangstelling zou bestaan in jouw bedrijf. Doorgaans is er echter voor elk bedrijf wel een koper te vinden, slechts enkele uitzondering daargelaten. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Dat lees je in deze blog.

Voor iedere bedrijfsovername zijn er kopers met belangstelling te vinden

Hoe vreemd het ook klinkt, in principe is er voor elk bedrijf een koper te vinden. Of het echter ook tot een transactie komt, hangt van veel factoren af. Middels het grote netwerk van Take 5 kan er praktisch voor elk bedrijf meerdere kopers worden gevonden. Echter moet deze koper natuurlijk wel passend zijn.

Kwaliteit of kwantiteit

Over verschillende voorwaarden moeten de koper en de verkoper het eens worden. Hierdoor is het belangrijker om een passende geïnteresseerde te zoeken, in plaats van meerdere geïnteresseerden. Wanneer jouw verwachtingen van de verkoop echter ver uiteen liggen met de wensen van mogelijke kopers, is het noodzakelijk om zo vroeg mogelijk in het proces in te grijpen. Alle werkzaamheden die daarna volgen kunnen namelijk overbodig worden wanneer er een verschil van mening of interpretatie zou ontstaan over de meest basale elementen van de voorgenomen verkoop.

Voortraject

Take 5 werkt bij bedrijfsovernames met een stapsgewijze aanpak. Doordat we de meest belangrijke elementen van de transactie zo vroeg mogelijk in het proces onderzoeken kunnen we al vroeg in het proces ingrijpen wanneer er een verschil van verwachtingen zou ontstaan. Zo voorkom je als  onderneming overbodige kosten en verspil je niet nodeloos tijd. Afhankelijk van hoe ver de verschillen uiteen liggen, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om je verwachtingen en eisen enigszins bij te stellen.

Door deze stapsgewijze aanpak gaan we pas verder met de meest arbeidsintensieve onderdelen van het bedrijfsovernameproces wanneer alle seinen op groen staan en we één of meerdere passende geïnteresseerden hebben gevonden. Zo weet je zeker dat er concrete belangstelling is in jouw bedrijf en je naar een succesvolle verkoop kunt gaan werken.

Wil jij jouw bedrijf verkopen? Wij begeleiden jou stap voor stap en gaan actief op zoek naar dé beste overnamekandidaat. Dit doen we met maar één doel: het maximale uit het verkooptraject halen. Neem vrijblijvend contact met ons op of plan direct een kennismakingsgesprek.

Plan direct een persoonlijk adviesgesprek

Plan direct een adviesgesprek in met een van onze specialisten om jouw wensen te bespreken.

Meer blogs

De valkuilen van vertrouwen op online waarderingstools bij een bedrijfsovername

In het hedendaagse digitale tijdperk is het gemakkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot een overvloed aan bronnen en hulpmiddelen voor ondersteuning bij diverse aspecten van bedrijfsvoering en besluitvorming. Zelfs online waarderingstools zijn tegenwoordig beschikbaar, die beweren snel en nauwkeurig de waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Maar is dit werkelijk zo veelbelovend als het lijkt?

De waarde van vaste activa: meer dan cijfers alleen

In de wereld van bedrijfsovernames draait alles om de koopprijs van een onderneming. De uiteindelijke prijs die wordt betaald voor een bedrijf, wordt doorgaans gebaseerd op een zorgvuldige waardebepaling van een bedrijf. Er bestaan verschillende methoden om een bedrijf te waarderen. Deze methoden kunnen variëren per branche en zijn afhankelijk van de specifieke situatie. Echter, één aspect van de waarde die vaak onderbelicht blijft, is de waarde van de vaste activa.

Het verschil tussen een bedrijfsovername en fusie

In het bedrijfsleven wordt groei vaak bereikt door strategische beslissingen, zoals fusies en overnames. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, vertegenwoordigen ze verschillende methoden. Inzicht in de verschillen tussen een fusie en een overname is cruciaal voor bedrijven die door deze strategische beslissingen navigeren.