Aan wie kan ik mijn MKB-onderneming verkopen?

Kevin Franken

Kevin Franken

Delen:

Direct een afspraak maken met een specialist

Plan direct een adviesgesprek in met deze specialist uit ons team om jouw vragen te bespreken.

Er bestaan verschillende redenen waarom iemand een MKB-onderneming zou overwegen over te nemen, dit resulteert dan ook in verschillende typen kopers die vaak allemaal andere koopmotieven hebben. In dit blog lees je welk type kopers er bestaan en hoe zij zich kenmerken zodat je weet aan wie je jouw MKB onderneming kunt verkopen.

Binnen Take 5 plaatsen we alle kopers in 3 categorieën, zodat we eenvoudig de verwachtingen van elk type koper tegemoet kunnen komen in onze advisering.

1. Je onderneming verkopen aan strategische kopers

Strategische kopers zijn kopers die een overname overwegen omwille van strategische motieven. Dit zijn vaak ondernemingen die reeds actief zijn in een bepaalde branche en een concurrent of leverancier overnemen, zodat ze een schakel uit de keten kunnen snijden en daardoor meer rendement maken of een grotere afzetmarkt kunnen bedienen.

2. Je MBK onderneming verkopen aan een investeringsmaatschappij

Investeringsmaatschappijen beleggen geld van particuliere of kleine bedrijfsmatige investeerders. Binnen het MKB doen zij dit vaak in een specifieke branche en doen overnames om na de overname meer rendement te kunnen maken. Zij zijn dus specifiek op zoek naar ondernemingen die groeipotentieel hebben, of die synergie hebben met andere ondernemingen die ze reeds in hun portfolio hebben.

3. Management buy in/management buy out

Bij een management buy in neemt een externe koper vaak de rol van de huidige ondernemer binnen een bestaande onderneming over. Deze persoon kiest er voor om een bestaande onderneming te kopen in plaats van er zelf een te starten doordat de onderneming al compleet georganiseerd is en bijvoorbeeld klanten, leverancier en producten allemaal al geregeld zijn en men daardoor direct verzekerd is van een inkomen.

Bij een management buy out nemen bestaande medewerkers de onderneming van de oud-werkgever over, vaak om direct al op een rijdende trein te stappen waarvan men alle ins- en outs reeds kent. Weten of een management buy out interessant is voor jou? Er zijn verschillende redenen om voor een management buy out te kiezen.

Per situatie verschillend

Niet elke onderneming leent zich voor elk type koper, dit is sterk afhankelijk van de onderneming en de markt waarin de onderneming opereert. Wil je weten aan welke kopers je jouw MKB ondermening zou kunnen verkopen, neem dan contact op met onze overnamespecialisten. Klik hier om direct een vrijblijvende afspraak in te plannen.

Plan direct een persoonlijk adviesgesprek

Plan direct een adviesgesprek in met een van onze specialisten om jouw wensen te bespreken.

Meer blogs

De valkuilen van vertrouwen op online waarderingstools bij een bedrijfsovername

In het hedendaagse digitale tijdperk is het gemakkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot een overvloed aan bronnen en hulpmiddelen voor ondersteuning bij diverse aspecten van bedrijfsvoering en besluitvorming. Zelfs online waarderingstools zijn tegenwoordig beschikbaar, die beweren snel en nauwkeurig de waarde van een bedrijf te kunnen schatten. Maar is dit werkelijk zo veelbelovend als het lijkt?

De waarde van vaste activa: meer dan cijfers alleen

In de wereld van bedrijfsovernames draait alles om de koopprijs van een onderneming. De uiteindelijke prijs die wordt betaald voor een bedrijf, wordt doorgaans gebaseerd op een zorgvuldige waardebepaling van een bedrijf. Er bestaan verschillende methoden om een bedrijf te waarderen. Deze methoden kunnen variëren per branche en zijn afhankelijk van de specifieke situatie. Echter, één aspect van de waarde die vaak onderbelicht blijft, is de waarde van de vaste activa.

Het verschil tussen een bedrijfsovername en fusie

In het bedrijfsleven wordt groei vaak bereikt door strategische beslissingen, zoals fusies en overnames. Hoewel deze termen vaak door elkaar worden gebruikt, vertegenwoordigen ze verschillende methoden. Inzicht in de verschillen tussen een fusie en een overname is cruciaal voor bedrijven die door deze strategische beslissingen navigeren.